BERGEN: Stoppet bilen i to minutter – fikk regning på to måneders parkering

- Time park melder at skiltgjenkjenningen sviktet da bilen kjørte ut





Raymond Halland skulle en kort tur innom Lagunen storsenter for å slippe av kona. To måneder senere kom regningen på over atten tusen for parkering fra januar til mars.

Saken har tidligere vært omtalt i Bergensavisen BA…>

Automatisk skiltgjenkjenning

Bruken av skiltgjenkjenning, også kjent som ANPR (Automatic Number Plate Recognition), griper stadig mer om seg både på parkeringsplasser og som et hjelpemiddel ved trafikkovervåking.

Men i noen tilfeller fungerer ikke teknologien helt etter planen – som i dette tilfellet.

Den 14. januar kjørte Raymond Halland inn på parkeringsplassen på Lagunen Storsenter, bare for å slippe av kona.

– Jeg kjørte ut etter et par minutter, og trodde alt var i orden, sier han til Bergensavisen.

Faktura på over 18 000 kroner

To måneder senere kom imidlertid en faktura der det sto at han hadde stått parkert fra 14. januar til 18. mars 2023. Og for dette måtte han betale den nette sum av 18 434 kroner og 50 øre.

Når man skal parkere på Lagunen, registrerer ANPR-kameraer nummerskiltet automatisk ved både inn- og utkjøring.

Skiltgjenkjenningskameraer som disse, som registrerer både inn- og utkjøring, er ofte montert i galger over veibanen. På den måten er kameraene sikret mot skadeverk eller tyveri.
Illustrasjonsfoto: BJØRN ERIK NEBELL

Feilen ble ikke fanget opp

I dette tilfellet var det imidlertid åpenbart at automatikken hadde slått feil, i tillegg til at ingen automatiske- eller manuelle systemer klarte å fange opp feilen før fakturaen ble sendt ut.

– Jeg ble ganske sjokkert da regningen kom i posten, sier Halland.

Daglig leder i parkeringsselskapet Time Park, Henrik Begby Andersen, sier til BA at det er flere grunner til at feilen har skjedd.

– Kunden registrerte en parkering manuelt i appen, og har da ikke deaktivert den før 18. mars, sier Andersen.

Registrerte ikke utkjøring

I tilfeller der kunden registrerer en parkering manuelt, vil kameraet vanligvis fange opp at bilen kjører ut, for så å gi beskjed til bilfører om at parkeringen er avsluttet, noe som åpenbart ikke har skjedd i dette tilfellet..

Det er sjeldent at slike feil forekommer, ifølge Andersen, men det kan forekomme. Kameraene kan nemlig slite med å registrere bilskiltet, blant annet på grunn av dårlig vær, skitne skilt eller dårlig vinkel på innkjøringen.

«Kjennemerke skal være godt synlig»

På sine nettsider henviser Timepark blant annet til kjøretøyforskriften § 39-2 om plassering og antall kjennemerker, der det blant annet står: «Kjennemerke skal være godt synlig og ikke dekket av uvedkommende gjenstander.»

Det fremgår imidlertid ikke her i hvilken grad snø kan defineres som «uvedkommende gjenstander».

At et ANPR-kamera kan ha problemer med å registrere skiltet på en bil som denne – som nettopp har kommet inn fra snøværet – bør ikke komme som en overraskelse.
Illustrasjonsfoto: BJØRN ERIK NEBELL

Kontaktet Time park

Bilfører var heldigvis rask med å kontakte Time park, som ga ham beskjed om å se bort i fra regningen.

– Heldigvis er folk årvåkne når det gjelder parkering, og vi får som oftest fort beskjed om noe er galt. Når det er 18.000 kroner, så er det selvfølgelig noe man stusser over, sier lederen i Time Park.

Fakturaen, som fortalte at han måtte betale over 18 000 kroner, kom i posten to måneder etter at han slapp av kona på Lagunen.
Foto: PRIVAT

– Fornøyd med parkeringsordningen

Administrerende direktør i Lagunen storsenter, Knut Eliassen, sier de likevel er fornøyde med den bomfrie ordningen.

– Vi innførte skiltgjenkjenning for to år siden. Det har vist seg å være veldig stabilt med veldig få feil, sier han, og legger til at også kundene foretrekker det nye parkeringssystemet.

[tds_note]

DETTE SIER DATATILSYNET OM PARKERINGSKONTROLL:

Det vil kunne være tillatt å bruke kamera med automatisk skiltgjenkjenning (ANPR) i forbindelse med beboerparkering. Det kan også være tillatt for å registrere ut- og innpassering i parkeringshus og ettersende parkeringsavgift, men dette forutsetter at det finnes en mulighet til å betale på stedet og dermed få opplysningene slettet. [/tds_note]

 

Lagunen storsenter i Rådalen utenfor Bergen.
Foto: LAB ENTREPRENØR
Her finner du Lagunen storsenter:


Sak nr. 10089