Manglet ett siffer og fikk bot: – En motvilje mot å vise skjønn

- Til tross for klage med kvittering for betalt parkeringsavgift, ville Apcoa ikke ettergi kontrollsanksjonen





Jan Inge Reilstad sto som et stort spørsmålstegn, da han kom tilbake til bilen sin på parkeringsplassen ved Fylkeshuset i Stavanger og fant en gul strimmel under vindusviskeren.

Saken har tidligere vært omtalt av NRK Rogaland.

Dette er bildet av parkeringsbilletten og ileggelsen som Reilstad delte på Facebook.
Foto: SKJERMDUMP

Kontrollsanksjon: kr 660,-

Bota var en straff på 660 kroner for ikke å ha betalt for å parkere på stedet hvor Apcoa parking står for driften, og der det ikke er krav om synlig billett i frontruta.

Du må imidlertid taste inn bilens registreringsnummer når du betaler, og det var her feilen lå. For Reilstad hadde bare tastet inn fire siffer i stedet for fem.

Hadde gyldig billett – på feil kjøretøy

Billetten hadde han tatt vare på som kvittering, og mens det på ileggelsen sto at den var skrevet ut klokken 10.46, hadde Reilstad gyldig billett til klokken 10.51, men dessverre til en enakslet Tredal tilhenger fra 1982 med registreringsnummer PR1461.

Med forventning om at i hvert fall klagesaksbehandleren hos parkeringsselskapet ville vise vilje til skjønn og til å forstå sammenhengen, sendte han en klage – men til ingen nytte.

– Jeg liker ikke systemtenking og håper min klage kan få frem en ukultur hos parkeringsselskapene. De kan bruke skjønn og la være å gi noen bøter, sier Reilstad.

Han understreker at det er de som lager reglene og systemene som parkeringsvaktene er satt til å følge han her velger å kritisere.

Fikk ikke medhold på klagen

Svaret han fikk fra Apcoa parking var imidlertid nedslående:
«Du har betalt/registrert parkering for registreringsnummer PR1461, mens bilen som stod parkert har registreringsnummer PR14611. Betaling/registrering med feil registreringsnummer gir dessverre ikke grunnlag for ettergivelse av kontrollsanksjon.»

– Det er som å bo i en systemverden uten menneskelig skjønnsaspekt. Det er åpenbart en motvilje mot å bruke skjønn, legger han til.

Så om Reilstad har et poeng, og det bør være åpenbart at ileggelsen han viser til og parkeringsbilletten som tilsynelatende er betalt for en Tredal-tilhenger fra 1982, er det ingen tegn til at Apcoa er villige til å fire på kravet.

Apcoa «forstår kritikken»

Driftsdirektør Carl-Erik Martinsen hos Apcoa parking har ifølge NRK Rogaland forståelse for at bota Reilstad fikk er irriterende, og han forstår også kritikken, men der stopper det.

– Han har et poeng når det gjelder «systemverden». Våre betjentar søker på de registreringsnumrene som står parkert på et området, og får en bekreftelse tilbake på om disse kjøretøyene har gyldig billett eller -tillatelse.

Martinsen forteller videre at når det i dette tilfellet var oppgitt feil registreringsnummer, vil ikke parkeringsvakta få bekreftelse på at betaling har funnet sted.

Han understreker imidlertid at det i flere tilfeller utøves skjønn, og viste til at det f.eks. kan være vanskelig å se oppmerkingen og ved kø ved betalingsautomaten.

Engasjemet på Facebook

Da Reilstad valgte å legge ut historien og klagen sin på Facebook, lot da heller ikke kommentarene vente på seg.

Blant kommentarene på Facebook kunne vi bl.a. lese følgende:

«Jeg også fikk bot der. Prøvde å forklare, men skjønte at jeg ble viklet inn i en byråkratisk mølle som ikke var tilpasset mitt humør.»

«Det er ingen tvil om at parkeringsselskapene utnytter situasjonen til sin fordel, og kanskje legger bevisst opp til det også. Jeg har opplevd flere eksempler på det. Hele bransjen er en ukultur etter mitt syn.»

«Nøyaktig det samme skjedde meg i Drammen med parkeringsselskapet Aimo AS. Manglet ett siffer i reg.nr. Alle klager avvist og måtte betale.»

Varaordfører Pål Morten Bergli får mange reaksjoner fra folk som reagerer på parkeringsselskapene.
Foto: FREMSKRITTSPARTIET

Varaordføreren støtter kritikken

En av de som kommentarte med at også han hadde begått en tastefeil – uten å bli vist nåde – er varaordfører i Sandnes Pål Morten Borgli.

– Om det er slik i den digitale verda, at man ikke kan slå et siffer eller ein bokstav feil så har vi en utfordring, og det slår tilbake på bransjen selv, sier han til NRK Rogaland.

Han sier at han får flere forespørsler som folkevalgt, fra folk som opplever at parkeringsselskap ikke bruker sunn fornuft.

Kart som viser parkeringsområdets plassering i Arkitekt Eckhoffs gate 1 i Stavanger.
Foto: PARKERINGSREGISTERET

Saksnummer: 20041

[tds_info]

HAR DU INNSPILL ELLER KOMMENTARER?
– Enten det er til denne saken, eller andre saker du ønsker å ta opp, så ber vi deg å sende de per e-post (Klikk øverst på siden). Send gjerne med bilder hvis du har.

VI BESKYTTER VÅRE KILDER
Ønsker du å være anonym, så lover vi at du blir det. Redaksjonen må imidlertid vite hvem som er kilden til de sakene vi omtaler.

AVISOMTALER SOM REFERATSAKER
Vi skriver gjerne om saker som har vært omtalt i media tidligere. Vi kan imidlertid ikke publisere andres bilder uten tillatelse. Så hvis du ønsker at vi skal skrive om slike saker, så send oss dine egne bilder for å illustrere saken. Ta gjerne bilder fra samme vinkel som avisbildene er tatt.
Med vennlig hilsen redaksjonen[/tds_info]