Under CES-messen (Consumer Electric Show) i Las Vegas i januar kunne Hyundai Mobis, som er et datterselskap av Hyundai Motor Company, presenterte et egenutviklet svingsystem for elektriske biler – montert på en Hyundai Ioniq 5.
Kjører sideveis i «krabbe-modus»
Med dette unike svingsystemet, som er grundig presentert på denne videoen, kan bilen for eksempel dreie 90 grader og kjøre direkte inn i en parkeringslomme, uten å lukeparkere på «gamlemåten» med rygging.
Systemet går under navnet «e-corner» og gjør det mulig å styre alle bilens hjul i alle retninger – uavhengig av hverandre.
Dreier rundt sin egen akse
Bilen er som nevnt kjøre sideveis inn i en parkeringslomme. Den er i tillegg i stand til å dreie om sin egen akse – for ikke å si «snu på en femøring» – for å bruke et forslitt uttrykk.
Noe som kan være praktisk når du f.eks. kommer til slutten av en vei, og ellers ville måtte rygge for å komme ut igjen.
Kan manøvreres som en gaffeltruck
Og har du plutselig behov for å komme inn på en parkeringsplass som er nitti grader på kjøreretningen, så er heller ikke det noe problem.
Da dreier du bakhjulene på samme måte som du kanskje kjenner igjen fra gaffeltrucker, slik at du befinner deg i rett posisjon til å kjøre inn på parkeringsplassen direkte.
Bilen er også i stand til å kjøre diagonalt, på en slik måte at du for eksempel kan skifte kjørefelt og hele tiden ha bilen parallell med kjørefeltet du befinner deg i – og som du siden komme til.
Mange har sikkert opplevd å ta krappe svinger rundt et gatehjørne, og brått opplevd at bakhjulet tar turen opp på fortauet – eller enda verre – treffer den stolpen du akkurat unngikk å treffe med forskjermen. Med e-corner vil også dette være mulig å unngå.
Praktisk ved gateparkering og i parkeringshus
Med dette systemet vil trolig bykjøring, gateparkering og kjøring i trange parkeringshus gå som en drøm.
Noen flere detaljer om konseptet har ikke Hyundai offentliggjort. Heler ikke når det vil bli å finne på en el-bil i serieproduksjon.
Sak nr. 10008